חוק 'הבית היהודי': כללי כשרות אחידים בכל הארץ

הצעת החוק נועדה להסמיך את המועצה לקבוע כללים אחידים מחייבים לעניין מתן תעודת הכשר
איתי גדסי 2 Comment on חוק 'הבית היהודי': כללי כשרות אחידים בכל הארץ

הצעת החוק נועדה לקבוע כללים אחידים לכשרות הרבנות ברחבי הארץ, כדי שלא יהיו כללי כשרות ונהלים שונים ברבנות עיר אחת לאחרת • היא נתמכת על ידי הרבנים הראשים לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו

הצעת החוק נועדה להסמיך את המועצה לקבוע כללים אחידים מחייבים לעניין מתן תעודת הכשר
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ביום ראשון, תעלה הצעת החוק 'סטנדרטים אחידים בכשרות' לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה. הצעת החוק הממשלתית שהוגשה בעבר על ידי הרב אלי בן דהן כשהיה סגן השר לשירותי דת, מוגשת מחדש על ידי ח"כ בצלאל סמוטריץ' וקבוצת חברי כנסת מכל סיעות הקואליציה. והיא נתמכת על ידי הרבנים הראשיים הראשון לציון הגר"י יוסף והגר"ד לאו.

הצעת החוק נועדה לקבוע כללים אחידים לכשרות הרבנות ברחבי הארץ, כדי שלא יהיו כללי כשרות ונהלים שונים ברבנות עיר אחת לאחרת.

לאורך השנים אישרה מועצת הרבנות הראשית נהלים רבים הנוגעים לכשרות המזון. נהלים אלו מופצים בקובץ הנחיות אגף הכשרות הארצי של הרבנות הראשית לישראל ומפורסמים באתר האינטרנט של הרבנות הראשית.

עם זאת, בהיעדר הסדרה חקיקתית מחייבת, קיימת שונות מסוימת בין הרבנים המוסמכים לתת תעודת הכשר לעניין המדיניות למתן תעודת הכשר. עניין זה יוצר קושי, בין השאר, עבור יצרנים המשווקים תוצרתם בקנה מידה אזורי או ארצי, או עבור רשתות מזון הפועלות בפריסה ארצית, אשר נתקלים, לעיתים, בחוסר אחידות לעניין דרישות הכשרות של הרבנים המקומיים השונים. עובדה זו יוצרת גם חוסר בהירות בקרב ציבור צרכני המזון הכשר, הואיל ובכל רשות מקומית תעודת ההכשר עשויה לשקף נורמות כשרותיות שונות.

הצעת החוק נועדה להסמיך את המועצה לקבוע כללים אחידים מחייבים לעניין מתן תעודת הכשר. הכללים יעסקו במכלול ההיבטים הנוגעים לכשרות המזון בבית האוכל והם יהיו שקופים לציבור הרחב. רב המוסמך לתת תעודת הכשר יהיה מחויב לפעול אך ורק לפי הכללים שנקבעו. הצעת החוק תביא לקביעת סטנדרטים אחידים ומחייבים לרמות הכשרות השונות וליצירת ודאות ושקיפות ציבורית.

בנוסף, הצעת החוק מסדירה את הדרך לביטול הסמכת רב נותן הכשר בנסיבות בהן הרב פעל בחריגה מן הכללים שנקבעו, באמצעות ועדה שתמנה מועצת הרבנות הראשית אשר תהיה מורכבת מדיין, רב עיר או לחלופין שני רבני עיר, ומנהל אגף הכשרות הארצי ברבנות הראשית. כמובן, שבמקביל לביטול הסמכה כאמור, מועצת הרבנות הראשית לישראל תידרש להסמיך רב עובד ציבור אחר לשם מתן תעודות הכשר באותה רשות מקומית או יישוב, לפי העניין.

כאמור, הצעת חוק זו הוגשה בעבר כתזכיר חוק מטעם המשרד לשירותי דת וכי היא נתמכת על ידי הרבנים הראשים לישראל, הראשון לציון הגר"י יוסף והגר"ד לאו.



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 2

    היוזמה טובה, השאלה היא האם הולכים פה ליצור מערכת כמו הרבנות הכי דפוקה במדינה או כמו הכי טובה, המיזרוחניקים חשודים על הכל.

  2. 1

    לידיעת הח"כים והגולשים הנכבדים. החוק מאוד קשה ליישום. ישנם שני מרכיבים בסיסיים בהשגחת כשרות. א'. דרישות הכשרות. הסטנדרט. האם רוצים שיהיה כשר לכל הדעות ? למהדרין? לכתחילה? בדיעבד?. ב'. רמת ההשגחה בשטח. גם לאחר ההנחיות הכשרותיות צריך שיהיו משגיחים טובים ומקצועיים שנבחרים ע"פ אמת מידה מקצועית אחידה. משני הבחינות הנ"ל הדבר קשה ליישום. יהיה קשה מאוד גם לגוף כמו הרבנות הראשית לקבוע קו ברור ומחייב ולו מבחינת הסטנדרט. כגון (שאלה פשוטה) האם ינהגו לפי פסקי הרב עובדיה או הרב אליהו ? ולמעלה בקודש האם לפי המשנה ברורה או הכף החיים? מבחינת ההשגחה בשטח כל מי שקרוב לתחום יודע כי קשה מאוד למצוא משגיחים באמת טובים מסיבות אובייקטיביות וסובייקטיביות. (כגון: אדם רציני ואחראי באמת לא ירצה לקחת אחריות להכשיר מקום שסטנדרט הכשרות נמוך, וכשבא אדם שלא כל כך מבין ממילא הכשרות יורדת בעוד כמה דרגות) ודי לחכימא ברמיזא.